لطفا راجع به مسأله رجعت و ضرورت اعتقاد به آن توضیح دهید. (یعنی آیا اعتقاد به آن از ضروریات

آیا سوره واقعه باعث می شود که انسان اصلا فقیر نشود؟ و هنگام خواندن آن فقط هنگام خواب
با توجه به این که تمام مسائل شرعی را در حد وسع خودم رعایت می کنم (انجام واجبات و ترک محرمات
من تازه از مشهد برگشتم اونجا هم کلی دعا کردم و الآن خیلی آروم ترم. فقط یه حس بدی دارم
خواهشمند است پیرامون ازدواج موقت و این که بعضی مراجع فتوا به عدم اجازه والدین در صورت
اگر فکر کردن به روابط بین انسان و همسرش (روابط جنسی) قبل از ازدواج گناه نیست آیا می تواند
آیا اردوی مشترک رفتن فقط به عنوان تفریح اشکال دارد یا نه؟ و در چه صورتی امکان مشکل نداشتن
Form post doesn't contain textbox data [ASP.NET C#]
Free ASP.Net and/or CSS Themes [closed]
Experiences Using ASP.NET MVC Framework
Unit testing IHttpModule
ASP.Net: Using System.Web.UI.Control.ResolveUrl() in a shared/static function
How do you programmatically fill in a form and 'POST' a web page?
Total row count in GridView control using LinqDataSource and paging
In ASP.NET, what are the different ways to inline code in the .aspx?
Finding controls that use a certain interface in ASP.NET
Access files from network share in c# web app

لطفا راجع به مسأله رجعت و ضرورت اعتقاد به آن توضیح دهید. (یعنی آیا اعتقاد به آن از ضروریات




    لطفا راجع به مسأله رجعت و ضرورت اعتقاد به آن توضیح دهید. (یعنی آیا اعتقاد به آن از ضروریات است یا خیر؟)

پاسخ :


نام کتاب حضرت نوح(ع) چه بود؟

1:



به دختری علاقه مند بودم اول بهم جواب داد که تا پایان درس، ولی بعدا سرم رو کلاه گذاشت.



من 2 سال هست که عقد هستم اما شوهرم هیج تمایلی برا ازدواج ندارد با توجه به اینکه مادرم
یکی ازضروریات مذهب تشیع عقیده به رجعت هست .


فرق حدیث قدسی با وحی های قرآنی چیست؟ هر دو را که خدا گفته و توسط پیامبر بیان شده؟
رجعت در لغت به معنای بازگشت هست.


چه جوری کمتر از مشکلات ناراحت بشیم؟
معنی اصطلاحی رجعت از دیدگاه شیعه این هست که خداوند (هم وقت با ظهور حضرت مهدی(عج« شماری از امت محمد(ص) را پس از مرگشان و پیش از قیامت بر می انگیزاند واین باور از ویژگیهای مذهب آل محمد(ص) می باشد که قراون نیز بر درستی اون گواهی می دهد.

بهترین ساعت برای درس خواندن و مطالعه کی است؟
(1) دانشمند بزرگ شیعه، مرحوم سید مرتضی علم الهدی عقیده بر رجعت از دیدگاه امامیه را چنین توضیح می دهد: باور شیعه امامیه این هست که خداوند متعال به هنگام ظهور امام وقت (عج) گروهی از شیعیان راکه پیش از ظهور اون حضرت از دنیا رفته اندبه این جهان باز می گرداند تا اونان به پاداش یاوری و همراهی و درک حکومت اون وجود مقدس نایل گردند.


مقصود از "عرف" را در فتاوای مقام معظم رهبرى و مراجع معظم تقلید بیان کنید.
همچنین خداوند برخی از دشمنان اون حضرت را زنده می کند تا از اونان انتقام گیرد، بدین صورت که آشکار شدن حق و بلندی مرتبت پیروان حق را بنگرند و اندوهگین شوند.

من دبیر آموزش و پرورش زنجان هستم. به درخواست دوستان با شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز
(2) از دیدگاه دانشمندان شیعه، هیچ گونه تردیدی در اصل «رجعت» وجود ندارد و همه عالمان بزرگ شیعی اعتقاد به رجعت را از ویژگی های پیروان اهل بیت بر شمرده اند.

مرحوم علامه مجلسی در کتاب گرانسنگ بحار الانوار می فرماید: عقیده به رجعت، در تمام دوران ها مورد اتفاق مذهب شیعه بوده و این سخن چندان آشکار هست که کسی نمی تواند به انکار اون برخیزد.
(3) شیخ مفید و سید مرتضی نیز اعتقاد به رجعت را نزد شیعه اجماعی شمرده‌اند.
(4) مرحوم شیخ حر عاملی می فرماید: فراوانی شمار نویسندگانی از شیعه که روایات مربوط به رجعت را در کتاب های خویش گرد آورده اند- که تعداد اون از هفتاد کتاب بیشتر هست - دلیل بر قطعی بودن اعتقاد به رجعت از دیدگاه شیعه هست.
(5) شیخ صدوق نیز اعتقاد به رجعت را از ویژگی های پیروان تشیع دانسته هست.
(6) دانشمندان شیعه برای اثبات رجعت به دلایل قراونی، روایی و اجماع تمسک جسته اند که ما تنها به نقل نمونه هایی از این هستدلال ها بسنده می کنیم: گواه روشن تحقق رجعت، پیش از هر چیز قراون کریم هست که در آیه 84 سوره نمل می فرماید:(و یوم نحشر من کل امه افواجاً ممن یکذب بآیاتنا فهم یوزعون)؛ روزی که از هر ملتی، گروهی از اونان را که آیات ما را تکذیب می کردند، زنده می گردانیم.

در این آیه شریفه که برای اثبات رجعت مورد هستناد ائمه(ع) و دانشمندان شیعه برنامه گرفته هست، سخن از روزی هست که تنها گروهی (و نه همه امت) برانگیخته می شوند، در حالی که در قیامت بنا به تصریح قراون کریم همه انسان ها برانگیخته می گردند، اونجا که می فرماید:(و یوم ینفخ فی الصور ففرغ من فی السموات و من فی الارض الا من شاء الله و کل اتوه آخرین)؛ روزی که در صور دمیده شود، همه کسانی که در آسمان ها و زمین هستند، مگر اون کس که خدا را خواهد، به شدت می ترساند و همگان با ذلت نزد او حاضر می گردند.
(7)از مقایسه این دو آیه شریفه چنین به دست می آید که آیه نخست مربوط به روزی غیر از قیامت هست و اون همان روزی هست که در روایات اهل بیت به نام «رجعت» معروف گردیده هست.

اما دلیل اصلی اثبات رجعت روایات بی شماری هست که بر وقوع اون صحه می گذارد.

مرحوم علامه مجلسی نام بیش از پنجاه تن از عالمان و محدثان شیعه را ذکر می کند که روایات رجعت را در کتاب های خویش آورده اند که اسامی برخی از اونها بدین برنامه هست: سلیم بن قیس هلالی، حسن بن صفار، علی بن ابراهیم قمی، ثقه الاسلام کلینی، عیاشی، کشی، شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی، ابوالفتح کراجکی، نجاشی، شیخ طوسی، ابن طاووس و ...

.

مرحوم علامه مجلسی در باره روایات رجعت می فرماید: کسی که به حقاینت ائمه اطهار(ع) ایمان دارد چگونه می تواند درباره مسأله متواتری که از اونان نقل شده و نزدیک به دویست روایت صریح در این زمینه رسیده و بیش از چهل تن از ثقات و عالمان شیعه اونها را در کتاب های خود آورده اند، تردید کند؟ به راستی اگر مسأله‌ای مثل رجعت را نتوان از امور متواتر دانست، پس در کدامین موضوع می توان ادعای تواتر نمود؟
(8) شیخ حر عاملی نیز روایات رجعت را فزون از شمار دانسته و در باره اون قائل به تواتر معنوی شده هست.
(9) ما در این مقام تنها به نقل دو روایت از روایات بی شمار رجعت می پرازیم:
1.

از امام صادق(ع) درباره آیه: (ربنا امتنا اثنتین و احییتنا اثنتین) پرسش شد، حضرت در جواب فرمود: ذلک فی الرجعه؛ این آیه در مورد رجعت هست.
2.

همچنین اون حضرت فرمود: لیس منا من لم یؤمن بکرمنا، هر کس به رجعت ما ایمان نداشته باشد، از ما نیست.
(10) افزون بر قراون و روایات، شمار فراوانی ازعالمان شیعه، عقیده به رجعت را در نزد امامیه اجماعی دانسته اند.
(11) حال با توجه به ادله قطعی ای که رجعت را به مثابه یک عقیده درست ثابت می کند، بایستی دید هدف از رجعت چیست؟ آیا رجعت از جمله معجزات پیامبر اکرم(ص) هست؟ آیا رجعت از نشانه های ظهور مهدی(عج) و یا معجزات اون حضرت هست؟ و یا اصلاً رجعت مسأله‌ای دیگر و یا هدفی دیگر در نظام آفرینش طرح ریزی شده هست؟ گر چه ممکن هست به جهت محدودیت علم و ادراک ما نتوان به طور قاطع غرض و هدف اصلی از رجعت را ذکر کرد، اما با توجه به مجموع احادیثی که در مورد رجعت به ما رسیده هست شاید بتوان اهداف ذیل را از جمله مواردی دانست که لزوم تحقق رجعت را توجیه می کند:
1.

رجعت با هدف نشان دادن عزت اسلام و ذلت کفر و شرک از سوی خداوند صورت می گیرد، بدین معنا که بازگشت به دنیا در وقتی به وقوع می پیوندد که دین خدا بر سراسر جهان حاکم شده، زمین و اونچه در اون هست، یکسره در اختیار مؤمنان و خدا جویان برنامه گرفته و کافران و ستم پیشگان خوار و ذلیل خواهند گشت.

بدیهی هست که چنین حادثه ای هر انسان دینداری را شادمان و خرسند و تبهکاران و کافران را به رنج و اندوه فرو خواهد برد.

از این رو خداوند مهربان و حکیم، گروهی از مؤمنان راستین و شماری از کافران سرسخت را در اون روز به جهان باز می گرداند، تا اونان از دیدن شکوه و عظمت اسلام و حاکمیت مؤمنان به وجد آیند و کافران نیز بر اثر مشاهده شوکت و قدرت پیروان دین خدا خشمگین و اندوهناک گردند و همگان در یابند که وعده الهی تخلف ناپذیر هست.


2.

گذشته از این که ممکن هست افراد با ایمان در این بازگشت به مقاماتی دست یابند که تنها در هنگام سیطره کامل اسلام می توانند به اون مقامات برسند، می توان فرمود: از اون جا که طبق روایات، کافرانی که رجعت می نمايند از جمله افرادی هستند که بسیار در کفر خود سرسخت و لجوج بوده اند، رجعت اونان ممکن هست با این هدف انجام گیرد که دست کم مقداری هر چند اندک، از جزای اعمال ننگین خود را در دنیا بچشند و تا حدودی پاسخگوی پاره ای از ظلم و ستم های بی حد خود باشند، هر چند مجازات اصلی در سرای آخرت به اونان خواهد رسید.

با توجه به مطالب پیش فرموده بایستی این نکته را هم یادآور شد که نه در روایات مربوط به رجعت و نه در فرمودار بزرگان شیعه هیچ گونه ملازمه ای میان رجعت و معجزه بودن اون برای پیامبر اکرم(ص) نیامده هست، مرحوم امین الاسلام طبرسی، ضمن اشاره به این سخن ملازمه میان رجعت و صحت نبوت پیامبر(ص) اون را باطل دانسته و فرموده هست: نزد ما(شیعیان) بلکه اکثر امت اسلامی، ظهور معجزه به دست ائمه و اولیا نیز رواست.بنابراین به هنگام تحقق رجعت، می توان اون را از جمله معجزات حضرت ولی عصر(عج) به شمار آورد.

پی‌نوشت: 1.

المسائل السرویه، شیخ مفید، ص 32، المطبعه مهر، ناشر: المؤتمر العالمی.

2.

رسائل الشریف المرتضی، ج 1، ص 125،تحقیق سید مهدی رجایی، ناشر: دار القراون، 1405 هـ .

ق، مطبعه السید الشهداء.

3.

بحار الانوار، ج 53، ص 144 - 122، الطبعه الاولی، 1405 هـ .

ق، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات بیروت.

4.

همان، ص 136-139.

5.

به نقل از همان، ص 121.

6.

الایقاظ من الهجعه، باب دوم.

7.

بحار، ج 53، ص 53.

8.

سوره نحل، آیه 87.

9.

بحار، ج53، ص 144 - 122.

10.

الایقاظ من الهجعه، باب دوم، دلیل سوم.

11.

بحار، ج 53، ص 56.

12.

همان، ج 53، ص 92.

13.

همان، ج 53، ص 139 - 136.

14.

مجمع البیان، ج 1، ص 223.


برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 2 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 05:21 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


98 out of 100 based on 68 user ratings 1118 reviews

من مقلد مقام معظم رهبری هستم در رساله اجوبه الااستفتائات خواندم که ساخت مجسمه ایی که
لطفا در مورد تاریخچه حضرت داوود(ع) اطلاعاتی بیان بفرمایید چون من در جایی شنیدم که حضرت
ما چگونه به فضل خدا امیدوار باشیم وقتی خدا این قدر سخت گیر است و حضرت یوسف(ع) را چند سال
طبق فرمایش مقام معظم رهبری عمل به قوانین جمهوری اسلامی واجب است اما اکنون چند پرسش
خواهشمندم محتوای فیلم «مارمولک» را نقد و بررسی بفرمائید و این دو دیدگاه را مقایسه فرمایید:
اعجاز علمی قرآن کریم در رابطه با سه علم ریاضیات، هندسه، فیزیک را تحلیل فرمایید.
What does ServerVariables[“APPL_MD_PATH”] retreives the metabase path for the Application for the ISAPI DLL mean?
Set ASP.net executionTimeout in code / “refresh” request
How to keep the browser history in sync when using Ajax?
Best practice for dynamically added Web.UI.ITemplate classes
What is the best way to share MasterPages across projects
Response.Redirect using ~ Path
Where can I find a good ASP.NET MVC sample?
How do I extract the inner exception from a soap exception in ASP.NET?
Why does HttpCacheability.Private suppress ETags?
How to pass method name to custom server control in asp.net?
*